Subscribe
söndag 25 maj 2008

Viljornas kamp

Upplagd av Lisa

Hildur tycker att det funkar fint att kissa vid sjutiden och sedan somna för natten och vakna vid lite i fem för en morgonkiss. Jag å andra sidan tycker att det vore fint om Hildur kunde tänka sig att kissa lite när jag går och lägger mig vid halv elva för att sedan sova till sju på morgonen. Följaktligen utspelar sig samma procedur varje kväll. Hildur knölsover vid mina fötter framför datorn eller tv:n. Jag går och borstar tänderna och försöker väsnas när jag passerar henne för att se om det går att få en reaktion. Det gör det inte.

Tidigare bar jag ut henne men hon svarade med att ligga kvar, fullkomligt orörlig på marken, tills jag gav upp och bar in henne igen. (Efter allehanda konster och muntrationer från min sida i alltmer desperata försök att få henne att resa sig tillräckligt länge för att hinna sätta sig... Tur att vi har lite buskar mellan oss och grannen) Nu försöker jag vara slug och tala till hennes svaga sidor. Jag drar en köttbulle framför hennes nos, fram och tillbaka, tills hon yrvaket följer mig ut på altanen. Väl där brukar hon ha vaknat tillräckligt för att inte falla ihop i en hög när jag lyft ner henne på gräset där hon till applåder kissar lite. Sedan lägger vi oss och sover skönt ända till klockan fem...

En seger till mig och en till henne, det kallar jag kompromiss.

0 kommentarer: